Unik teknologi skal sikre Johan Castberg mot brann og ekstremvær
Produksjonsskipet som skal betjene Norges nordligste olje- og gassfelt Johan Castberg, er under full utbygging. For å beskytte mennesker og installasjoner mot både brann og noen av verdens tøffeste værforhold, utstyres gigantskipet med en unik løsning i robust, norskprodusert PVC fra Protan og brannsikre produkter fra Firesafe.
Langt mot nord, omtrent 240 kilometer nordvest for Hammerfest i det ugjestmilde Barentshavet, ligger det uberørte olje- og gassfeltet Johan Castberg. For å utvinne feltet bygges nå et spesialkonstruert produksjons- og lagerskip spekket med norskutviklet teknologi.
Skipet, som kommer til å ligge ankret opp i et av verdens tøffeste havklimaer, krever tekniske løsninger av høyeste kvalitet. Derfor har Aker Solutions og Equinor valgt en unik løsning fra Protan og Firesafe til å beskytte verdier og installasjoner på skipsdekket fra ishavets ekstreme klimaforhold.
Protan og Firesafe skal levere omtrent 700 meter med slike fleksible brannskiller som skal monteres mellom ulike moduler og skillevegger på det komplekse dekket til produksjonsskipet (foto: Even Hytten/Protan AS).
Les også: Slik skal havbruksnæringen kutte i plastforbruket
Utstyres i Norge
Skipet betegnes egentlig som en FPSO, som er en forkortelse av Floating Production, Storage and Offloading, og består foreløpig bare av et skrog på et Singapore-verft. Men høsten 2020 skal skipet slepes til Kværner-verftet på Stord, hvor skipsdekket vil utstyres med en rekke store prosessmoduler og tekniske installasjoner, inkludert et stort boligkvarter for opptil 120 lugarer. Det er disse tekniske installasjonene som skal beskyttes med Protan og Firesafes løsninger.
- Kort fortalt er dette omtrent 700 meter med fleksible brannskiller som skal monteres mellom ulike moduler og skillevegger på det komplekse dekket til produksjonsskipet, forklarer daglig leder i Firesafe Energy AS, Erik Ulevik.
Disse brannskillene er produsert i et ekstremt brannmotstandig materiale beregnet på å stoppe utblåsninger og branner i petroleumsnæringen, og vil bli sveiset mellom de enorme modulene og dekkseksjonene på det nesten 300 meter lange skipet. Oppgaven til skilleveggene er både å sikre trygg evakuering ved å stoppe spredning av brann dersom en slik ulykke skulle oppstå, og å lede vekk overvann og beskytte mennesker og installasjoner på undersiden fra vind, regn og fallende is.
Johan Castberg blir den andre oljeutbyggingen i Barentshavet, og den nordligste utbyggingen på norsk sokkel noensinne. Produksjonsskipet, som skal ankres opp på feltet i 30 år, krever materialer av ekstrem kvalitet (illustrasjon: Equinor).
Se også: Bygger boliger rustet for 60 år med vinterstormer
Krever materialer av ekstrem kvalitet
Produksjonsstart på Johan Castberg-feltet er ventet i slutten av 2022, og har en forventet levetid på 30 år. Siden planen er at det samme produksjonsskipet skal betjene det værharde feltet i alle disse årene, stilles det særdeles tøffe krav til materialkvalitet. Det gjelder naturligvis også brannskillerne på dekk. For å sikre dette er produktene kledd med duk fra membranspesialisten Protan, som har produsert tekniske tekstiler til olje og gass-næringen helt siden 70-tallet.
Salgssjef Even Hytten i Protan forteller at den norskproduserte PVC-duken på Johan Castberg-skipet er ekstremt holdbare og værbestandige (foto: Protan AS).
Protans salgssjef for tekniske tekstiler, Even Hytten, er stolt over å bidra i utrustningen av FPSOen:
- Dukene våre i PVC er ekstremt holdbare og værbestandige, og har mange forskjellige bruksområder. Det er derfor vi leverer tekniske tekstiler til kunder med ulike behov over hele verden, fra arktiske strøk til tropene. Så utstyret på dekket til Johan Castberg-skipet kommer til å være godt beskyttet mot både vinterstormer og brann med den løsningen vi har funnet frem til sammen med Firesafe.
Utbyggingen av Johan Castberg-feltet anslås til i underkant av 50 milliarder kroner, og det er beregnet at det i sin levetid vil produsere mellom 450 og 650 millioner fat olje. Det blir den nordligste utbyggingen på norsk sokkel noensinne, så når skipet ventelig starter opp med produksjon i slutten av 2022, er det betryggende at både mennesker og installasjoner er trygt beskyttet av Protan og Firesafes unike produkter.